Neobjavljeno: Šta nam donose ovogodišnje dodjele velikih filmskih nagrada?

Oscari, Cesari i BAFTE napokon su dodijeljene, uzavrela atmosfera oko nagrađenih filmova krenula se hladiti, stoga je ovo idealan trenutak da se analiziraju moguće promjene u svijetu filma koje nam dolaze nakon dodjele nagrada ove tri velike filmske akademije.

Za početak krenimo od dodjela Britanske filmske akademije, odnosno od njihovog novog pravilnika. Filmaši koji žele biti nominirani za BAFTA-e, od 2019 godine morat će dokazati da su radili na poticanju raznolikost u dvije od četiri navedene kategorije: 1. Teme i karakteri na filmu, 2. Sudjelovanje osoba treće životne dobi na filmu, 3. Profesionalno usavršavanje u struci i mogućnost napredovanja  4. Dostupnost filma publici (pristupačnost nedovoljno reprezentiranoj publici). Cilj novih pravila je, kako tvrde, „povećano reprezentiranje manjinskih/zapostavljenih grupa ispred i iza kamere“.  Ovakva odluka ipak ne bi trebala biti iznenađenje, filmske akademije već sada imaju prešutno pravilo o zastupljenosti filmova koji promoviraju raznolikost. Ono što je bitno napomenuti, svakako je da je ovogodišnja dodjela BAFTA nagrada pokazala kako Britanska filmska akademija nema namjeru da forsira raznolikost po cijenu kvaliteta.

Najbolji dokaz tome leži u listi dodijeljenih BAFTA i Oscara. Nagrade za najboljeg redatelja, najbolji izvorni scenarij, glavnog glumca, glavnu glumicu i sporednu glumicu obje akademije su dodijelile istim filmovima,  dok u preostalim kategorijama Amerikanci tjeraju farsu s filmom „Moonlight“. Film koji prati gey Afroamerikanca  Chirona, dok odrasta u getu Liberty City (Miami),  nije donio ništa novo svijetu filma, koristio se elementima viđenim u mnogim drugim filmovima,  pokušavao prenijeti emocije koje naprosto nisu bile tu, ali AMPAS je to sve zanemario samo kako bi promovirao raznolikost, jer koliko često izlazi film u kojem se nalaze tri vrste drugosti.

  BAFTA Cesar Oscar
Najbolji film (Najbolji film domaće produkcije) „La La Land“ „I Daniel Blake“ „Elle“ „Moonlight“
Najbolji strani film „Son of Saul“ „I Daniel Blake“ „The Salesman“
Najbolji redatelj Damien Chazelle „La La Land“ Xavier Dolan „It’s Only the End of the World“ Damien Chazelle „La La Land“
Najbolji izvodni scenarij „Manchester by the Sea“ „The Aquatic Effect“

 

„Manchester by the Sea“
Najbolji adaptirani scenarij „Lion“ „ My Life as a Zucchini“

 

„Moonlight“
Najbolji glavni glumac Casey Affleck „Manchester by the Sea“ Gaspard Ulliel „ It’s Only the End of the World“

 

Casey Affleck „Manchester by the Sea“
Najbolja glavna glumica Emma Stone „La La Land“ Isabelle Huppert „Elle“

 

Emma Stone „La La Land“
Najbolji sporedni glumac Dev Patel „Lion“ James Thierree „Chocolat“

 

Mahershala Ali „Moonlight“
Najbolja sporedna glumica Viola Davis „Fences“ Deborah Lukumuena „Divines“

 

Viola Davis „Fences“

Cesari su ove godine bili najzanimljivija dodjela nagrada za gledati, ceremonije dodjele nisu bile pretjerano scenirane, pa su prikazale iskrene riječi i istinite emocije onih koji su osvojili nagrade. Nominirani filmovi zaista su bili kvalitetni, dostojna konkurencija jedni drugim, pa nije bilo tako jednostavno pogoditi tko će šta osvojiti. Ipak apsolutni pobjednici ovih nagrada bili su Xavier Dolan i njegov film „It’s Only the End of the World“ te Paul Verhoeven s filmom „Elle“.

Najzanimljiviji filmovi, nominirani za nagrade filmskih akademija, ove godine  su se krili u kategorijama najboljeg filma na stranom jeziku. Radovi koji su istinski promovirali raznolikost, ponudili nove priče, prikazivali istinu našli su se u ovim nominacijama. Kada bi se tražila savršena dodjela nagrada ona bi sadržavala sve filmove koje su akademije nominirale u ovoj kategoriji (te filmove koji su osvojili nagradu za najbolji film i najboljeg redatelja).  Ovo je možda jedina kategorija koja je nosila dozu nepredvidljivosti te bila vrijedna pozornosti na ovogodišnjim Oscarima.

BAFTA Cesar Oscar
Dheepan Aquarius A Man Called Ove
Julieta Graduation Land of mine
Mustang The Unknown Girl Tanna
Son of Saul (dobitnik) Manchester by the Sea The Salesman (dobitnik)
Toni Erdmann I, Daniel Blake (dobitnik) Toni Erdmann
Toni Erdmann

Podjednake šanse za Oscar su imali film „Toni Erdmann“ redateljke Maren Ade i „The Salesman“ film iranskog redatelja Asghara Farhadija. Britanski kritičari su prošle godine uvrstili film „Toni Erdmann“ u listu 100 najboljih filmova 21 stoljeća dok opet Asghar Farhadi je redatelj koji je već osvojio Oscara za najbolji strani film 2011 godine. Ipak Trumpova nova politika nije dozvoljavala Farhadiju da uđe u Ameriku i prisustvuje dodjeli Oscara, pa je na neki način istinski dobitnik ove kategorije (uz film „The Salesman“) bila ljudska solidarnost.

Farhadi i preostalih četvero nominiranih redatelja sročili su kolektivnu izjavu: “Ljudska prava nisu nešto za šta se morate prijaviti. Ona jednostavno postoje – za svakoga. Iz tog razloga, posvećujemo ovu nagradu za sve ljude, umjetnike, novinare i aktiviste koji rade za poticanje jedinstva i razumijevanja, koji promoviraju slobodu izražavanja i ljudskog dostojanstva – vrijednostima čija zaštita je sada važnija nego ikada. Posvećujući Oscara za njih i njime mi želimo izraziti naše duboko poštovanje i solidarnost.“

Sumarum? Ove godine Cesari su nas naučili kako biti istinit sa dodjelama nagrada, kako filmska industrija treba da se bavi kvalitetom filmova a ne onim što široke mase žele. BAFTA u predstojećim godinama pokušat će da napravi omjer između potreba masa i kvaliteta filma svojim novim kriterijima. Ostaje se nadati da će i AMPAS naučiti ponešto od svojih kolega jer lov na raznolikost bi mogla skupo koštati industriju filma. Publika ne želi filmove redatelja koji pecaju nagrade, otvorenih pogleda na svijet, koji ipak nisu u stanju da suosjećaju ili prenesu priču i emocije. Nagraditi stvaraoce koji recikliraju stare ideje i „oplemene“ ih lažnom raznolikošću loš su primjer za druge stvaraoce, sve što je potrebno za svijet filma su nove, originalne i istinite ideje koje sa sobom nose kvalitetu.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s