Recenzija filma Youth Paola Sorrentina (aplikacija za Pula film festival)

Višestruko nagrađivani režiser Paolo Sorrentino u svom najnovijem filmu „Youth“ ponovno nam  servira koncept  krize svrhovitosti postojanja.  I dok u prethodnim filmovima „This Must Be the Place „ i „The Great Beauty“  ovaj koncept vrhunski funkcionira i čini navedene filmove kvalitetnim, isti je najveći neprijatelj ovome filmu. Radnja filma odvija se u luksuznom odmaralištu smještenom u švicarskim Alpama u kojem prebiva širok spektar društvene elite. Radnju filma pokreće delegat engleske kraljice (Alex Macqueen) koji insistira od umirovljenog dirigenta Freda Ballingera (Michael Caine) da održi još jedan koncert, za kraljevsku obitelj.

Pokretač radnje je izvor problema kako u filmu tako i za film. Fred Ballinger nema razloga da napusti odmaralište i održi koncert i režiser nam to i pokazuje. U planinskom rezervatu  nalazi se u društvu filmskog režisera Micka Boylea  (Harvey Keitel), sa kojim je dugogodišnji prijatelj, te kćeri Lene (Rachel Weisz) sa kojom očito ima narušene odnose.  Njegovi dani svakako prolaze u filozfoskim diskusijama („šta je istinski lijepo“, „šta je mladost“), tako da izaslanik kraljice pred Ballingera ne postavlja dilemu vrijednu njegovog vremena, niti dovoljno dobru za razvoj filma. Apsurd pokretača radnje najbolje se ogleda u tom da kada bi bio ukinut iz filma, glavni lik bi ponovno sam svojim razmišljanjem doveo se do situacije sa kraja filma.

Sorrentino sa filmom „Youth“ se toliko trudi  ponoviti „The Great Beauty“ da zaboravlja šta je sve gradilo taj film.  Nedostatci u radnji filma najbolje se razumiju kroz druge elemente filma koji su dostojno odrađeni.

Film obiluje širokim spektrom likova koje poprilično jasno možemo da razumijemo. Njihovo individualno djelovanje opravdano je njihovim karakterom ali nažalost nedostatci radnje se prenose i na likove te dosta njih ostaje neistraženo i bez svrhe. Iznimka u filmu bili bi sporednih likova poput  mladog glumca Jimmyja (Paul Dano)  ili Brende Morel (Jane Fonda) koji su dokaz koliko dobro  Sorrentino može kreirati likove sa svrhom. Svaka nagrada za koju su nominirani i koju su osvojili Jane Fonda i Michael Caine opravdava njihove performanse u ovom filmu.

Redatelj je kroz svoju filmografiju izgradio i upečatljiv stil snimanja, tako da film „Youth“ dominira sa zabavnom igrom svjetla i mnoštvom „wide-shot“ scena koji daju poseban doživljaj filma uz pokrete kamere koje  produbljuju gledateljsko iskustvo.

Postoji mnoštvo pojedinačnih elemenata u filmu „Youth“ koji su odlični, nažalost nedovoljno da prevladaju nad problemima koje stvara osnovna premisa filma. Upravo iz tog razloga, nedovoljno dobrog motiva za pokretanje radnju filma, ostali segmenti pate i stvaraju kaos kojem nažalost nema pomoći.