Meeting Point blog: “Lobster” Yorgos Lanthimosa

Nakon izvanrednih filmova Dogtooth i The Alps, koji su ga doveli u fokus filmske javnosti Yorgos Lanthimos nastavlja razvijati svoju egzistencijalističku filozofsku misao u najnovijem djelu The Lobster. Koncept filma, slično njegovim prethodnim radovima je simplističko futuristička kritika društva. Radnja filma je smještena u bliskoj budućnosti gdje svi ljudi zakonski moraju da imaju životne partnere. Svi samci i oni koji ostanu bez partnera, bivaju upućeni u instituciju u kojoj imaju 45 dana da pronađu partnere u suprotnom će biti pretvoreni u životinju prema njihovom izboru.

Na ovoj prostoj premisi Yorgos gradi kompleksni satirični svijet u kojem vladaju pravila građena na tradicionalističkom poimanju morala. Kroz ovu jedinstvenu priču te melankolični svijet vodi nas protagonista David (Colin Farrell), svojim racionalnim djelovanjem, u potrazi za sobom. Distopija kreirana na tradiciji dovedena je do vrhunca svrhovito monotonim likovima vođenim strahom, željom za pripadnošću te požudama, koje upoznajemo samo kao skup njihovih fizičkih defektivnih osobina kao i detaljnom analizom društvenih normi koje ti likovi uzimaju kao a priori. Uz to priča nam maštovito prikazuje šta se nalazi iza tog neupitnog unaprijed zadanog uvodeći nas u konstrukte kontrole sloboda, kolektivne egzistencije te lažne mogućnosti izbora.
The Lobster se svojom estetikom, podjednako kao i svojom pričom, uklapa u sada već specifični izražaj Lanthimosa. Od simetrije prvog i posljednjeg kadra, pozicioniranja kamere, color palete pa do specifično naglašenih dijaloga, sve se savršeno uklapa u egzistencijalističku satiru. U filmu se također može osjetiti i doza eksperimentiranja i potrage za novim izražajima što na žalost ne funkcionira u svim momentima te priču čini prenatrpanom. Sa druge strane to isto eksperimentiranje omogućilo je da se u potpunosti razviju likovi a u tu svrhu pronašlo se i nekoliko suptilnih omaža filmskim klasicima poput „Ivanovo djetinjstvo“ ili „Isijavanje“.

Ako izuzmemo režisersku repetitivnost te iznimno detaljnu priču, koje se i ne mogu pravedno uzeti kao nedostatci ovoga filma, „The Lobster“ je jedan veoma neobičan i inteligentan film koji će ponuditi solidna dva sata zabave.